Gyaloglás
Nincs mindenhol járda, illetve ahol van az is csatornafedél inkább, mint járda, de valójában teljesen jól funkcionál. Sötétedés után viszont nem szívesen gyalogol az ember, mert ugye nincs közvilágítás és így az amúgy is rossz minőségű járdán, utcán nehéz közlekedni. Otthonról még utánajártam fotók alapján, hogy vannak ám utcalámpák, arra viszont egyáltalán nem gondoltam, hogy sose világítanak…
PodPod
Ez a helyi autóbusz. Persze maszek módon működik, nem az állam által működtetett tömegközlekedés. Olyan itt nincs is. Ez egy kisbusz amúgy, amibe padokat szerelnek, kb 5 padsor van benne, elég nehéz ki-beszállni belőle. Ezt egyébként nem nagyon szoktuk használni, mert egyrészt iszonyú meleg van benne, mert mindenki egymás hegyén-hátán ül, másrészt pedig a 2 ODI-os fiú, akik már itt vannak egy éve azt mondták, hogy elég veszélyes és kb minden nap van baleset. Ez nem tudom mennyire igaz, mert én még csak 2 balesetet láttam eddig, egyszer egy motorost ütött el egy autó, mindketten mehettek vagy 5 km/h-val, vagy annyival sem, szóval senkinek semmi baja sem lett, a másik baleset pedig az volt, hogy egy terepjáró nem vette észre a sötétben hogy egy nagy rakás föld van az út szélén és felszáguldott rá, itt már csak az autót láttuk, de ez sem tűnt olyan veszélyesnek mint amilyen viccesnek.
Motor
Taxiként üzemelő motor. Ez tűnik a legveszélyesebb tömegközlekedési formának, de ugyanakkor néha nehéz megállni, hogy felüljön rájuk az ember, mondjuk egy nagy dugóban, vagy ha valami olyan helyen jár, ahol csak motorok közlekednek, taxik meg nem. Egyébként is ezeken a legkellemesebb a hőmérséklet (a motoros taxisofőrök nagy ballonkabátban nyomják, ez azért erős túlzás…). Valójában én még nem mentem ilyennel, nem is nagyon akarok, mert elég állatul mennek, de azért majd kipróbálom egyszer. Nem rég tudtam meg a másik ijesztő vonatkozását a motoroknak, ugyanis az derült ki, hogy a háború után a fiatal/gyerek felkelők nagy részét motoros taxisnak „képezték ki”, azaz fegyver helyett motort kaptak. Persze ez már tíz éve volt, úgyhogy, azóta biztosan sok keveredés volt motorok, taxik meg szakmák közt.
Taxik
Iszonyatosan elhasznált, rongyos autók, mindegyiknek van egy sárga csík az oldalán és piros a rendszámuk ebből lehet tudni, hogy taxik, persze csúcsforgalom idején nagyjából mindenkiből taxis lesz.
Taxizni is többféleképpen lehet. Általában iránytaxikként működnek, azaz bizonyos pontjai a városnak megállóként is funkcionálnak, egy út (egy megállótól a következőig) 1000 Le (50 Ft)/fő. Ha szerencséd van, akkor arra megy tovább a taxi az első megálló után amerre te is mennél és akkor maradhatsz abban a taxiban, de persze az 2 útnak számít, úgyhogy az már 2000 Le, ha nem vagy ilyen szerencsés, akkor újra taxit kell fogni, ami nem egyszerű feladat.
Az otthoni normáknak megfelelő taxizás is létezik, így egy 15 perces út 10000, este 15000 leonéba kerül, ami 500-750 Ft. És nem árt, ha tudod, hogy hova mentek, mert sokszor a taxis –bár azt mondja, tudja- de valójában nem nagyon van fogalma róla, hogy hova akarsz menni. Az elején egyébként, amikor taxit akartunk fogni mindig bekiabáltuk az ablakon, hogy hova mennénk és válasznak mindig azt kaptuk, h „csacsa?”, mi meg mondtuk, hogy nem, és megismételtük, hogy hova akarunk menni. Azért kíváncsiak lettünk hol van az a „csacsa”, ahova minden taxis el akar vinni minket. Pár nap után kiderült, hogy „csacsa” nem egy hely, hanem „chata” és „charter”-t jelent…, azaz az olyan taxizási forma, ami háztól házig visz, és nem vesz fel más utasokat útközben.
Taxit fogni tényleg elég nehéz feladat, és általában fel is húzom magam rajta, mert nem az a baj, hogy nincs elég taxi, hanem, hogy a taxisok nem tudják, hogy a „megálló nevek”, amiket az emberek bekiabálnak a taxikba az az ő útvonalukon van… A helyiek is kiakadnak és őket se veszik fel sokszor, amikor pedig teljesen egyértelmű, hogy abba az irányba megy az autó. Többször volt olyan is, hogy én már bent ültem az autóba és hallottam, hogy kiabálják az emberek a megálló nevét ahova megyek és mégsem veszi fel őket, egyszóval teljesen hülyék.
Egyébként jobboldali közlekedés van, de nem ritka jobbkormányos taxi sem.
Terepjárók
Sosem láttam még ennyi terepjárót egy helyen! A taxikon kívül szerintem mindenki azzal jár, mondjuk nem csoda, tényleg szükség van rá, mert nagyon nagyon rosszak az utak, már ahol van út, a mi utcánk például földút.
Van egy-két biciklis is, de az tényleg életveszély és egyébként is hegyes-dombos vidéken vagyunk…